Учнівське самоврядування

Пропонуй! Плануй!

Організовуй!

Виконуй!

Стаття 28. Учнівське самоврядування. Закону України “Про повну загальну середню освіту” від 13.07.2020р. №48 

      Серед безлічі дитячих занять у ліцеї важливе місце займає учнівське самоврядування, яке, забезпечуючи участь усіх школярів в управлінні справами колективу свого класу та закладу, стає моделлю елементів дорослого життя, формою усвідомлення подальшої активної життєвої позиції.

       Кожен учень, маючи доручення (постійні, тимчасові), протягом свого навчання проходить школу учнівського самоврядування. «Перетворити процес виховання на радість» – таке завдання поставила перед собою учнівський парламент, який є органом учнівського самоврядування у нашому ліцеї. До її складу входять учні 8-11 класів.

Самоврядування це:

метод організації дитячого колективу, який забезпечує формування відносин відповідальної залежності в колективі та організаторських рис окремої особистості;

наслідок педагогічного управління дітьми з боку дорослих;

принцип організації життя дитячого колективу;

діяльність, яка здійснюється самими дітьми, включаючи постановку мети, її розробку та спрямована на вдосконалення колективу і кожної особистості зокрема.

  Метою діяльності УС є:

розвиток навичок творчого вирішення завдань, створення позитивної мотивації та зацікавленості учнів;

формування вміння мислити, узагальнювати;

виховання поваги до колективу, почуття відповідальності;

налагодження тісних контактів і взаєморозуміння між різними гілками громадськості, спільне вирішення проблем, профілактика виникнення конфліктних ситуацій;

використання нових інноваційних технологій у виховній роботі.

Засідання учнівського парламенту відбуваються 2 рази у місяць. Під час таких засідань учні планують дитяче дозвілля, навчаються самостійно мислити, аналізувати, приймати рішення, думати не лише про себе, а й про тих, хто поряд, поважати їх та їхні права. У школярів виховується почуття патріотизму, відповідальності, громадянської свідомості та активності.

Діяльність учнівського самоврядування здійснюється за чітко складеними планами: засідань парламенту та кожного центру.

На засіданнях активу розглядаються такі питання:

– затвердження плану проведення засідань активу та роботи дитячого колективу;

– визначення завдань щодо роботи центрів;

– проведення акцій «Миколай про тебе не забуде», «Щедрий вівторок», «Від серця до серця» тощо.

Шляхи підвищення активності й ролі учнівського самоврядування:

1. Надання учням більшої самостійності в організації колективної діяльності.

2. Активне їх залучення до всіх сфер життя учнівського колективу.

3. Поєднання самодіяльності дітей з керівництвом дорослих.

4. Збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально-колективних ініціатив.

5. Повага педагогів до самостійний думок та рішень учнівського самоврядування, його органів.

6. Відкриття справжніх лідерів, залучення їх до активної громадської діяльності. Реалізація в перспективі принципу: жодного підлеглого – усі відповідальні.

7. Кваліфікована, тактовна педагогічна допомога учнівському активу, навчання їх мистецтв управління.

8. Розширення рамок гласності учнівського самоврядування, відкритий характер роботи всіх органів самоврядування.

СТАТУТ  УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Розділ 1

Загальні засади

Стаття 1. Учнівське самоврядування – добровільне об’єднання учнів, мета якого – сформувати в дітях почуття господаря школи, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, гласності, демократизму.     

Стаття 2. Учнівське самоврядування є організацією, що складається з людей , створена людьми і для людей, а учні є людьми!

Стаття 3. Учнівське самоврядування відповідає структурі:

Учнівський комітет "Юність":

Президент

Заступник

Центри:

·         Центр навчання та інформації

·         Центр культури та відпочинку

·         Центр спорту і туризму

·         Центр дисципліни і порядку

·         Центр екології

·         Центр роботи з молодшими школярами

 Розділ 2 

Права, свободи, обов’язки

Стаття 1. Кожен, хто навчається в школі має право:

·         діяти на свій розсуд, вільно висловлювати свою думку, не ображаючи при цьому гідності і свободу інших;

·         за образу його честі і гідності подати заяву в актив школи;

·         подати свою пропозицію в актив учнівського самоврядування;

·         висувати кандидатуру, а також сомовисуватися і бути обраним в будь-який орган школи;

·         брати участь у будь-яких сферах шкільного життя, ініціювати будь-які форми цього життя (клуби, гуртки і т. і.);

·         вибирати профіль навчання, факультативи і додаткові заняття;

·         не з’явитися на урок тільки за домовленістю з учителем або директором школи;  

Стаття 2. Кожен учень зобов’язаний:

·         пройти курс навчання в школі;

·         подати документ, що пояснює його відсутність на уроках;

·         виконувати вимоги вчителя по підготовці до уроків;

·         дотримуватись норм статуту та законів школи.

Стаття 3. Закон «Про захист честі та гідності учня школи, викладача і працівника школи»

Особистість кожного, хто працює чи навчається в школі, є недоторканою і ніщо не повинно загрожувати здоров’ю людини, обмежувати її права, ображати честь і гідність.

Образою честі і гідності людини є:

·         нанесення побоїв, побиття;

·         загроза, залякування і шантаж;

·         вживання образливих слів, кличок;

·         дискримінація за національними і соціальними ознаками;

·         глузування з фізичних недоліків;

·         поява в стані сп’яніння;

·         добровільне прийняття на себе функції раба (“шістки”);

·         здирство, вимагання;

·         крадіжка;

·         псування особистих речей інших людей;

·         брудні наклепи, плітки;

·         будь-які дії чи слова, що ображають честь, гідність іншої людини 

Стаття 4 . Повноваження голови ради

Обов’язки президента:

·         планує і веде збори Правління (чи призначає ведучих);

·         розподіляє завдання між активом;

·         співпрацює з директором школи.

·         виконує функцію зв’язку між учнями й адміністрацією школи, вчителями і місцевою громадою;

·         відповідає за підготовку майбутніх керівників самоврядування в школі. Є лідером!

Стаття 5

Заступник:

·         є його правою рукою;

·         за відсутності голови виконує його обов’язки;

·         очолює сектор;

·         допомагає голові виконувати його обов’язки;

·         щохвилини готовий перейняти обов’язки голови.

Стаття 6. Повноваження членів активу

Члени активу:

1.     Керують роботою центрів.

2.     Особисто відповідають за основні напрямки роботи самоврядування, наприклад:

·         контакти з органами місцевого самоврядування;

·         шкільний прес-центр;

·         телефони довіри.

3.     Збирають ідеї учнів своїх класів стосовно роботи самоврядування і представляють їх на зборах активу.

4.     Представляють своїм класом звіти роботи Правління Самоврядування.

 

Розділ 3

Стаття 1. Центр навчання та інформації

Навчальна комісія:

·         організовує допомогу в разі потреби учням, які мають незадовільні оцінки; 

·         залучає учнів в гуртки, виступає з ініціативою про створення нових гуртків за інтересами;

·         надає допомогу вчителям в організації тематичних вечорів,

·          ремонт і виготовлення нових дидактичних матеріалів в шкільних умовах;

·         проводить заходи, направлені на підвищення якості знань учнів (предметні олімпіади, вечори, стінгазети, конкурси, огляди підручників);

·         члени комісії беруть участь в підготовці і проведенні бесід в класах (про режим дня, виконання домашніх завдань, користь читання).

Стаття 2. Центр культури та відпочинку

Культмасова комісія:

·         керує проведенням культурно – масових справ, організацією шкільних і класних вечорів, свят народного та шкільного календаря, розподіляє між класами та учнями доручення по підготовці цих заходів;

·         організовує оформлення школи та класних кімнат;

·         несе відповідальність за утримання та підготовку програми художньої частини і програму дозвілля;

·         домовляється про проведення лекцій, вечорів, екскурсій, кінолекторії для учнів;

·         вивчає побажання учнів щодо організації і роботи гуртків художньої самодіяльності, образотворчого мистецтва, проводить запис в гуртки.

·         Організовує проведення конкурсів і оглядів художньої самодіяльності.

Стаття 3. Центр спорту і туризму

   Робота цього центру полягає у проведенні спортивних акцій, турнірів, туристичних змагань і походів. Голова  повинен мати організаційні здібності, хорошу фізичну форму і бути прикладом для інших учнів. Члени сектору повинні проявляти активність у різних спортивно-туристичних акціях, здійснювати нагляд за фізичною формою учнів та станом здоров’я. Пропагувати здоровий спосіб життя.

Стаття 4. Центр дисципліни та порядку

·         організовує облік відвідування і рейд «Урок»,

·         сприяє вихованню свідомої дисципліни і   культури поведінки учнів у школі,

·         виконання всіма школярами правил для учнів, правил внутрішкільного розпорядку школи.

Стаття 5. Центр екології

·         організовує трудові десанти з благоустрою шкільної території;

 проводить конкурси на найкращий зелений куточок класу;

·       озеленює класні кімнати та коридори, проводить акції; оформляє альбоми виставки;

·      вивчає, її гармонійні стосунки з пр природу рідного краю, тощо. 

Стаття 6. Центр роботи з молодшими школярами

·         проводить активно-творчу діяльність з організації дозвілля на перервах з молодшими класами в ліцеї;

·         допомагає проводити розваги для молодших школярів, та надає шефську допомогу в організації оздоровчого табору. 

Розділ 4. Положення Про вибори Президента школи та членів шкільного парламенту

І. Загальні положення

1.     Вибори Президента школи проводяться за принципом загального рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні;

2.     Виборчий процес здійснюється на засадах вільного і рівноправного висування кандидатів кожним класом школи;

3.     Вибори Президента школи є загальними: право обирати мають учні 8-11 класів школи;

4.     Президентом школи може бути обраний учень якому на день виборів виповнилось 14 років, який є учнем цієї школи;

5.     Вибори Президента школи є рівними: кожен виборець має 1 голос;

6.     Голосування на виборах є таємним;

7.     Право висування кандидата в Президенти школи має кожен класний колектив. Клас може висувати кількох кандидатів у президенти.

ІІ. Організація та проведення  виборів

1.     Для проведення голосування створюється виборча комісія.

2.     Виборча комісія:

·                Складає списки виборців;

·                Встановлює форму виборчого бюлетеня;

·                Проводить реєстрацію кандидатів у Президенти;

·                Встановлює результати виборів і оголошує їх.

        ІІІ. Передвиборча агітація

1.  Учень, який зареєстрований кандидатом у Президенти, має право вести передвиборчу агітацію.

2.  Кандидат за допомогою ініціативної групи:

·       Повинен випустити рекламний плакат із власною фотографією;

·           Підготувати передвиборчу програму не більше як 1 сторінка друкованого тексту;

·           Може здійснювати інші агітаційні заходи.

3.   Права кандидата у Президенти під час проведення агітаційної компанії:

·           Проводити агітаційну роботу на перервах та в позаурочний час.

4.   Повідомлення про обрання Президента оголошується головою виборчої  комісії не пізніше чим через годину, після завершення голосування.

5.   Президенту школи вручається відповідне посвідчення.

6.   Обраним вважається кандидат, за якого проголосувало більшість учнів, що взяли участь у голосуванні.

7.   Вибори вважаються такими, що відбулися, якщо в них взяло участь 50% учнів 8 -11класів школи.

8.   Президент обирається строком на 2 роки (або до закінчення школи), якщо скоріше не буде подано скарг.

9.  Якщо 2 і більше кандидатів набрали однакову кількість голосів, проводяться повторні вибори.

Розділ 5. Положення про Правління Учнівського Самоврядування

·   Актив учнівського самоврядування – орган влади школярів, що підпорядковується загальним зборам.

·          Обраним до правління може бути кожен учень, що визначає статут і дотримується законів школи.

·          Кожен клас обирає двох представників до активу школи (8-11 класи).

·    Актив вирішує питання про порушення законів школи і, в залежності від кількості і ступеня порушень, накладає стягнення (вибачення, публічне вибачення, відшкодування збитків, повторне чергування, попередження про клопотання, про виключення тощо.

·    Актив може подати клопотання до адміністрації школи про виключення учня або апеляцію про його виключення.

·    Актив може подати клопотання про захист учня в конфліктній ситуації з викладачем чи працівником школи.

·    Актив організовує і сприяє організації різноманітних шкільних заходів, направлених на покращення умов життя школи.

·    Актив контролює роботу старост класів; має право бути присутнім на засіданні педагогічної Ради школи.

·   Староста класу – це учень, що слідкує за дотриманням учнями, викладачами та працівниками школи законів в межах класу, сприяє організації життя класного колективу.

·   Старосту обирає класний колектив або призначає класний керівник.

·   Староста звітується перед головою самоврядування, класним керівником, адміністрацією школи.

·   Актив коригує статут учнівського самоврядування для нинішніх та майбутніх поколінь учнів.

·  Статут є дійсним поки відповідає сучасній структурі школи.

Статут затверджується правлінням учнівського самоврядування та директором школи.

   Прийнято Правлінням учнівського самоврядування.


самоврядування.docx